Salgótarjáni Tájak Korok Múzeumok Klub Egyesülete

Kegyeleti kirándulás 2013.09.20-21-22

Kegyeleti kirándulás 2013. szeptember 20-21-22

1. Nap (2013.09.20 péntek)
- Utunk első állomása Kápolnásnyék volt. Megtekintettük a szép parkban lévő Vörösmarty Mihály Emlékmúzeum kiállítását, majd ünnepi megemlékezés után koszorút helyeztünk el Vörösmarty Mihály szobránál.
- Ezután Agárdra érkeztünk, ahol meglátogattuk Gárdonyi Géza szülőházát, megtekintettük az író életét bemutató kiállítást és koszorút helyeztünk el a Gárdonyi Géza szobra mögötti emlékfalra.
- Következő állomásunk Székesfehérváron volt. Meglátogattuk a Bory-várat. Rokoni idegenvezetéssel megtekintettük a várat létrehozó Bory Jenő építész és szobrász- művész munkásságának alkotásait, elcsodálkozva annak összetettségén és sokrétűségén, szépségén, érdekességén.
- Rendkívül sok élménnyel gazdagodva érkeztünk Veszprémbe. Az előbbiek tetőzéseként, meglátogattuk a Laczkó Dezső múzeumot, ahol helytörténeti vonatkozású kiállítást tekintettünk meg, majd betekintést nyerhettünk Somogyi Győző festőművész alkotásaiba, népi és nemzeti ábrázolásmódjába. Ezután megtekintettük a tájjellegű ház kiállítását.
- Szállásunk a Davidikum nevű katolikus kollégiumban volt, vacsora után esti városnézés következett. Az esti kivilágításban csodálatosak voltak a Vár épületei, templomai, múzeumai és a kilátás a kivilágított városra.

2. nap (2013.09.21 szombat)
- Reggel kipihenten ébredtünk, reggeli után Keszthelyre utaztunk. Keszthelyen a Szent Miklós temető előtt már vártak a keszthelyi TKMK vezetői. Nagy szeretettel köszöntöttek minket és elkísértek Dornyay Béla sírjához. Itt csatlakoztak hozzánk Gyenesdiás nagyközség képviselői, Gál Lajos polgármester és Hársfalvi György a Klubkönyvtár vezetője. A közös megemlékezés (vers, ének) után elhelyeztük koszorúinkat Dornyay Béla sírján. Nagyon kedves meghívást kaptunk Gyenesdiás polgármesterétől, látogassuk meg őket!
- Következő programunk a Festetics- kastély kiállításának megtekintése volt. Megtekintettük a Festetics család kastélyban kiállított kincseit, a kastély gyönyörű termeit, berendezéseit, könyvtárát, értékeit.
- Ezután Gyenesdiásra utaztunk. A polgármesteri hivatalban kedves fogadtatásban részesültünk. A polgármester köszöntött minket, bemutatta hivatalát, ismertette települését, annak érdekességeit, megismertük a település kötődését Dornyay Bélához és a családhoz. Bejártuk a hivatal épületét, elcsodálkoztunk, hogy milyen jól lett kialakítva a polgármesteri hivatal, amely múzeum, képcsarnok, konferencia központ, kultúrház, szálloda és nem utolsó sorban emberbarát, családbarát hivatal, természetes növényi környezetével, eszközeivel, kiállítási tárgyaival. Meghívást kaptunk a Darnay-Dornyay Bormúzeumba. Útközben megcsodáltuk a szépen felújított templomot, a gyönyörűen rendbe hozott környezettel együtt. A Bormúzeum egy 1644-ben épült borospincében, ill. a melléje emelt épületben lett kialakítva. A polgármester ismertetője után megkóstolhattuk a Gyenesdiáson termett szőlőből készült nagyon finom borocskát, ízletes pogácsával kísérve, megtekinthettük a szőlészet és borászat eszközeit, évszázados tanácsokat, intelmeket olvashattunk. Az idő előrehaladta miatt sajnos tovább kellett utaznunk.
- Következő úti célunk Tapolca volt. Útközben megcsodáltuk a Keszthelyi-hegység és a Déli-Bakony dombjait, hegyeit. Tapolcán rövid séta után felkerestük a Tavas-barlangot, ahol csónakáztunk a kristálytiszta vizű barlangban. Fagyizás után Veszprém felé vettük utunkat.
- Vacsora után meglepetésként színházlátogatáson vettünk részt, amely megkoro-názta egész napos szép kirándulásunkat.

3. nap (2013.09.22 vasárnap)
- Reggeli után véglegesen összepakolva Zircre indultunk. Zircen kegyeleti feladatunkat teljesítve rendbe raktuk dr. Förster Kálmán Salgótarján első polgármesterének sírját. A sírt borító növényzet alakra nyírásával, a gyomnövények kiszedésével, a sírkő megtisztításával tettük alkalmassá a sírt koszorúink elhelyezésére. Ezután a megemlékezés következett, ismertetésre került Förster Kálmán munkássága, érdemei, annak eredményei. Versekkel és énekkel színesítettük a megemlékezést, majd elhelyeztük koszorúinkat. Ezután felkerestük az elmúlt évben felújított Cisztercita templomot. Részt vehettünk a misén, amelyen köszöntötték a Balassagyarmatról érkezett zarándokokat. Közben megcsodáltuk a templom gyönyörű képeit, festményeit, oltárait. Meggyőződtünk a templom csodálatos akusztikájáról, gyönyörű orgonahangjáról.
- Kegyeleti kirándulásunk utolsó állomása felé haladva meglepetésként megálltunk Cseszneken a vár alatti Cservák-ház és Lovagvár Vendégháznál ebédelni. Ebédünket a várhegy oldalába vájt hangulatos pincehelyiségben fogyasztottuk el. A finom ebéd – Bakonyi betyárleves és palacsinta – rendkívül szívélyes, baráti vendéglátással párosult. Cservák Miklós a Lovagvár tulajdonosa ízletes körtével kedveskedett vendégeinek. Köszönés képen magyar nóták éneklésével viszonoztuk önzetlenségét. A családi hangulatú ebéd után megtekintettük a hegyen lévő várat, amely romjaival még most is védelmezően magasodik környezete fölé, csodás kilátást nyújtva az odalátogató turisták részére!
- Megérkeztünk Pannonhalmára a 996-ban Géza fejedelem által ide telepített bencés szerzetesek ősi apátságába. Idegenvezetéssel magtekintettük a Főapátság csodálatos épületegyüttesét, panorámáját. Meglátogattuk a templomot, megtekintettük csodálatos mennyezet- festményeit, oszlopait, boltíveit, oltárait, a Mátyás király korabeli kerengőt. Meglátogattuk a könyvtárat, rácsodálkoztunk annak gazdagságára, régi könyveire, irataira, mennyezetére, csodálatos kialakítására.
Rendkívül sok élménnyel, kellemesen elfáradva szerencsésen érkeztünk haza Salgótarjánba.

Ha tetszik ez a bejegyzés, kérem kattintson a "Tetszik" gombra.