Salgótarjáni Tájak Korok Múzeumok Klub Egyesülete

2014.10.11-12 Balassi nyomában

Utunk első állomása Divény. Vezetőnk ismertetője után felsétáltunk a Balassák várába és megtekintettük a várromokat, gyönyörködtünk a szép kilátásban.

Ezután megnéztük a Plébánia erődtemplomot, sétáltunk Divény főterén.
Következett Végles. Itt Árpád Sándor ismertetője után megnéztük Nagy Lajos és Mátyás király kedvenc vadászkastélyát, amely a volt végvárból lett átalakítva. Jelenleg szállodaként üzemel.
Következett Nagyócsa, ahol koszorút helyeztünk el a Felvidék híres polihisztorának Bél Mátyásnak emlékművénél (1684-1749), majd megtekintettük a szomszédos erődtemplomot.

Zólyom vára következett. Itt született Balassi Bálint (1554-1594) a magyar nyelvű líra első világirodalmi szintű képviselője. Megkoszorúztuk az emléktábláját, majd a várban megtekintettük a Szlovák Nemzeti Galéria kiállítását. Ezután városi séta következett.
Következő állomásunk Garamszeg, ahol meglátogattuk a Felvidék legnagyobb evangélikus fatemplomát, befogadó képessége több mint 1200 fő. Közben egy esküvő szemtanúi lehettünk.
Garamszeg után leendő szálláshelyünkre Kralova Studnára utaztunk. Utazásunk nagyon izgalmasra sikeredett, ugyanis a Nemzeti Park területén lévő szálloda megközelítése csak terepjáró gépkocsikkal lehetséges. Plakátok hívták fel a figyelmünket esetleges medve jelenlétre. Egyik csoportunk a gépkocsi előtt átsétáló medvét is látott. A vacsora rendkívül ízletes és bőséges volt, a vacsora utáni sör elfogyasztása után a kényelmes szobákban senkit sem kellett álomba ringatni.

Szállodánk festői környezetben helyezkedett el, melyet csak reggel vettünk észre, miután az éjszakai sötétség és köd fölszállt. A fotósok kora reggel már hódolhattak szenvedélyüknek. A felszálló köd, a felkelő nap, a különböző színű falevelek rendkívül szép látványt nyújtottak. A reggeli elfogyasztása után leterepjáróztunk az autóbuszunkhoz, útközben megcsodálhattuk a félelmetes szakadékokat, a kis vízeséseket, a Fátra hegység hegyeit, völgyeit, a csodás szálerdőket, sziklákat, majd Balassi Bálint temetkezési helye felé vettük az irányt.

Hibbére érve felkerestük a hófehér színú katolikus erődtemplomot, melynek kriptájában vannak elhelyezve Balassi Bálint földi maradványai. A templom előtti emlékmű megkoszorúzása után elénekeltük a Himnuszt és megcsodáltuk a szép kis templombelsőt, ahol felolvastuk a Balassi emlékére Liptó vármegye által 1884-ben állíttatott emléktábla feliratát.

Ezután az Alacsony Tátra szerpentines útjain Besztercebányára utaztunk. Sétáltunk a város gyönyörű főterén, megcsodálva annak gótikus és reneszánsz műemlék épületeit, templomait, emlékműveit.

Következő úticélunk Kékkő volt, ahol Balassi Bálint gyermekkora egyrészét töltötte. Körbejártuk a felújítás alatt lévő várat, majd haza utaztunk Salgótarjánba.
Köszönjük Árpád Sándor lelkes előadásait, felkészülségével felejthetetlenné tette kirándulásunkat.

Ha tetszik ez a bejegyzés, kérem kattintson a "Tetszik" gombra.