Salgótarjáni Tájak Korok Múzeumok Klub Egyesülete

2016.06.08. Túra: Zagyvaróna-Beszterce

2016.06.08 Túra: Zagyvaróna-Beszterce

Túravezető: Langa József és Langa Józsefné Ilonka

Szép napsütéses napra virradtunk. A  Baglyasról induló 14-es helyi járati autóbusszal utaztunk Zagyvarónára.

Az autóbuszról leszállva Langáné Ilonka megmutatta az Őrhegy utca 12 sz. alatt található lakóházat, amelyben Bátki József festőművész és szobrász született 1877. március 14-én.

Ezután a Szent András Római Katolikus templomot kerestük föl. A templomnál hozzánk csatlakozó klubtagjainkkal létszámunk közel 30 főre bővült.

A templomban Langáné Ilonka ismertette a templom történetét: 1200 körül épült román stílusban, majd a XVIII. században átépítették, bővítették, felújították. A főoltár barokk stílusú. A falakat Zagyvaróna szülötte Bátki József festő- és szobrászművész freskói díszítik. A freskókról bővebbet a Salgótarjáni Tájak Korok Múzeumok Klub Egyesülete által 2012-ben kiadott „VÁROSISMERTETŐ, TEMPLOMJÁRÓ TÚRA” C.  kiadványában találhatunk.

Bátki József munkásságáról   Shah Gabi : „ Bátki József szakrális alkotásai Salgótarjánban „ c. írásában olvashatunk.

(Az írás megjelent: Nógrád Megyei Múzeumok Évkönyve XXXV.   145-167. p.)

http://nograd-art.blog.hu/2013/01/13/batki_ jozsef7289

A templom freskóinak és szobrainak ismertetése és megtekintése után Tóth Csaba klubtagunk kipróbálta az orgonát. Nagyon szépen szólt, betöltötte a kis templom jó akusztikájú terét.

A templom és környezetének körbe járása következett, majd fölkerestük a templom fölött lévő temetőben a Kuncze kriptát. Langa József ismertetője után megtekintettük a kripta belsejét, majd elindultunk a Várhegyre, ahol a Zagyvafő vára volt. A temető felső kapuja közelében tájékoztató táblát találtunk, melyről Langa József ismertette Zagyvafő várának történetét, majd a temetőből kilépve Zagyvafő feliratú tábla invitált minket a Várhegy megismerésére. Elsőként körbe jártuk a hegy lábát. Az erdőbe belépve körbe vett minket a természet megnyugtató csendje, az erdő tiszta levegője, a nyíló vadvirágok leírhatatlan finom illata. A hegyet megkerülve visszaérkeztünk a temetőhöz, majd felkaptatunk a hegy tetejére, ahol megnézhettük a Zagyvafő vára emléktáblát és a vár egykori helyét néhány kő maradvány formájában. A hegyről lejövet megcsodáltuk az elénk táruló panorámát, így Rónafalu házait, a Pécskő hegységünk kiemelkedő magaslatát, Salgótarján egy részének látképét, az Acélgyár salakhegyét.

Utunkat a Várhegy nagyobb ívben való megkerülésével folytattuk az erdő csendjében, a hatalmas fák hűs árnyékában. Útközben a sárban lehetséges, hogy medvetalp lenyomatot láttunk. A környezetében található szarvas, vagy vaddisznó lábnyoma eltörpült a vélt medvetalp nyomában. Utunk közben egyesek vadvirágokat és gombát is találtak. Hamarosan visszaértünk Zagyvaróna faluba. Megpillantottuk a fölénk magasodó Boszorkány-kő szikláit, majd a Zagyva folyó vízfolyásához érkeztünk, amely itt csak patakocska, mivel nagyon közel voltunk annak forrásához. A hídon átkelve követtük a Zagyva folyását, beérkeztünk Zagyvaróna központi terére. Itt néhány klubtagunk elköszönt, mi folytattuk utunkat Ponyi-puszta irányába. Zagyvarónáról kiérve ismét elénk tárult a már előbb említett Pécskő, a Salgó úti erőmű kéménye, az acélgyári salakhegy vöröslő dombja. A völgybe leereszkedve fenyves erdő mellett elhaladva érkeztünk Ponyi-puszta elágazáshoz, ahol jobbra fordulva elindultunk a Beszterce irányába. Az erdő csendjében folytatva érkeztünk a Tatárárok közelében lévő műfüves és természetes füves focipályákhoz. Lehangoló látványt nyújtott a szebb időket megélt szabadtéri lelátók egykori ülőpadjainak állapota. A teniszpályák mellett elhaladva érkeztünk a Kemping úti helyi járati buszmegállóhoz. Szomorúan vettünk tudomást az egykori Kemping lerobbant állapotáról.

Ennek ellenére jól elfáradva, kissé megéhezve, jó kedvűen utaztunk haza a megérkező autóbusszal.

Köszönjük a jól sikerült túrát Langa Józsefnek és Langáné Ilonkának.

Fényképek a „Fotóknál” megtekinthetők.

Ha tetszik ez a bejegyzés, kérem kattintson a "Tetszik" gombra.