Salgótarjáni Tájak Korok Múzeumok Klub Egyesülete

2017.10.03. Sopron és az Alpokalja

Sopron és az Alpokalja

2017. augusztus 24-27.

A programnak megfelelően kezdtük négynapos kirándulásunkat, első megállóhelyünk Tata volt. A kapun belépve elénk tárult a romantikus Öreg-vár, melyet Zsigmond király építtetett a XIV-XV. sz. fordulóján. Az Által-ér vizének felduzzasztása révén alakult ki az Öreg-tó.

A vár épülete a Kuny Domokos múzeumnak ad helyet, melyben megnéztük a római és középkori kőtárat, a híres lovagtermet, sétáltunk a parkban és megcsodáltuk az eredeti vízárok-védelmi rendszert.

Következő állomásunk a Vértesszőlősi Őspark volt, ahol a kedves idegenvezető tájékoztatta a csoportot az ásatásokról, melyet Vértes László őstörténész végzett és kis történetet mesélt arról, hogyan kapta a Samu nevet az itt talált előember koponyacsont-darabja. Láttuk az őskori állatnyomokat, az ősember eszközeit.

Ezután ebédeltünk, melyet követően a csoport vállalkozóbb tagjaiból két csapatot alkotva, nagy szurkolás és vidámság kíséretében nagy lelkesedéssel láttunk neki bowlingozni.

Az első nap befejező állomása volt Csorna. Itt először a Múzeumot tekintettük meg, ahol megismerkedtünk a kanonokrend múltjával éppúgy, mint a céhek és vásárok emlékeivel. A jellegzetes rábaközi nép mesterségeivel, ruháival, szokásaival, láthattuk a híres aranyfonalas menyecskekendőt.

A Premontrei Apátság késő barokk épületében egy kedves fiatal szerzetes, Fülöp atya fogadta a csoportot. Elmondta a rend kialakulásának történetét, bemutatta az épületet, elmesélte hogyan élnek napjainkban, milyen szerepet vállalnak a hétköznapi életben. Iskolákat tartanak fenn pl. Szombathelyen.

Hazánkban Gödöllőn működik még premontrei rend.

Csornáról tovább haladva, elfoglaltuk a szálláshelyünket Sopronban a Hotel Sziesztában.

A második napon először Nagycenkre látogattunk el, ahol a csoportot két részre osztottuk, egyik csapat meglátogatta a Mauzóleumot, míg a másik csapat a Széchenyi kastélyt.

A Széchenyi család Mauzóleumában, mely történelmi zarándokhely 47 leszármazott nyugszik. A bejárattal szembeni oltár Hess Mihály egri festő alkotása, az orgonán még Liszt Ferenc is játszott. Lent a kriptában alussza örök álmát a „legnagyobb magyar „ és felesége Seilern Crestentia. Itt található az a vasláda, melyben az öngyilkos golyó által kiszakított koponyacsont látható. Széchenyi István 1860.április 8-án halt meg Döblingben. A soproni vasútállomásról jobbágyai a vállukon vitték a 12 km-re lévő Nagycenkig, sírjánál több, mint 50 ezren rótták le kegyeletüket.

A kastély főépületében Széchenyi István életének emlékeit (dolgozó szoba) és a család történetét tekintettük meg. Az emeleti kiállító termekben közéleti munkásságát, műszaki alkotásait szemlélhettük, a falakon neves művészek festményeit csodálhattuk meg a családról. Láthattuk a folyamszabályozásokkal (Duna,Tisza), közlekedésfejlesztéssel (gőzhajózás, vasút) kapcsolatos tárgyi és képi anyagot.

Megebédeltünk és folytattuk utunkat Fertődre, az Esterházy kastély megtekintésére.

A kastély Magyarország harmadik legjelentősebb épületegyüttese, a „magyar Versailles”. A kastélyban 126 szoba és lakosztály van, melyek pazar berendezése, bútorzata és káprázatos belső díszítő megoldásai még a mai napig is ámulatba ejtik az embereket. Joseph Haydn 20 évig volt a család szolgálatában, a róla elnevezett terem falait fehér és rózsaszín műmárvány és aranyozott stukkó díszíti. A nyári hűsölő terem falait gazdagon díszítik a finom ezüst és arany lapok és virágfüzéres rokokó stukkók. A tükrös teremben lévő hatalmas gyönyörű csillárok, mint végtelen füzérek tükröződtek vissza. A kastélykápolna családi használatra épült. Befejezésül megcsodáltuk az újjáépített Rózsakertet.

A nap befejezéseként 26 fővel megtekintettük a Fertőrákosi Barlangszínházban a „Macskák” c. musical-t a budapesti Madách Színház előadásában. Hatalmas élmény volt mindenki számára, nem csupán az előadás, hanem a helyszín miatt is. Nagyon jól szórakoztunk. A csoport tagjai, akik a szállodában maradtak, zenés vacsorán vehették részt.

A harmadik napon egy Fertőrákosi programon vettünk részt. A Fertő-Hanság Nemzeti Parkon keresztül kisvonattal jutottunk el a Mithras-szentélyhez, útközben meghallgattuk Hany Istók legendáját. Mithras volt a legyőzhetetlen Napisten, aki a barlangban ölte meg a sötétséget és gonoszságot megtestesítő bikát. Erről a szentélyben egy dombormű látható.

Útközben láthattuk a vasfüggöny nyomvonalát, megcsodáltuk a Fertő-tavi kilátást, a pellengért. Ezután  egy órás sétahajózás következett, melynek ideje alatt a kapitány beszélt a tó növény- és állatvilágáról. A hajó Mörbischnél, a 6200 főt befogadó vízi színpadnál fordult meg és tért vissza a kikötőbe. A hajóról láthattuk a megmaradt cölöpházakat.

Ebédeltünk és végig csodáltuk a Fertőrákosi Kőfejtőt, mely gigantikus nagyságával az egyiptomi sziklatemplomokra emlékeztet. Végig sétáltunk a Sziklai Benge Tanösvényen, ahol információs táblák segítettek az növény és állatvilág bemutatásában. A kilátókról belátható a kőfejtő és az egész Fertő-tó, felejthetetlen volt. A kőfejtő belsejében interaktív témaparkot hoztak létre, így nyomon követhetjük a kőbánya kialakulásának történet, sőt még egy őscápa állkapcsába is beállhattunk egy fotózás erejéig.

A délutánt Sopron megismerésével töltöttük. Ellátogattunk a híres Storno-házba, ahol az állandó helytörténeti kiállítást, valamint a Storno-gyűjteményt csodálhattuk meg. A Fabricius-házban megismerkedhettünk a 17-18.századi polgári lakáskultúrával, itt található a régészeti gyűjtemény is. A ház lapidáriumában a római kori kőtár található. Vállalkozóbb társaink felmentek a Tűztoronyba, mely a hűség jelképe, ennek emlékére készült el 1928-ban a barokkos kapukeret. A körerkélyről páratlan kilátás nyílt a belvárosra, a Lővérekre. Sétáltunk a történelmi városrészben, majd visszatértünk a szállodába, ahol zenés grill party keretében fogyasztottuk el a vacsorát.

Kirándulásunk negyedik napján indultunk hazafelé, első megállónk Győr volt. Először megismerkedtünk Győr történelmével és fejlődésével napjainkig, majd barangoltunk az óvárosban, a sok látnivalót csak felsorolni lehet - Bécsi kapu tér, a Altabak-házzal, Ott-ház, melynek érdekessége, hogy a második emelete csak  egy meghosszabbított fal, Napóleon-házban egy éjszakát töltött Napóleon a győri csata után. A Vastuskós-ház, Városháza, a Jedlik-csobogó, a szódásüveg formájú díszkutat Jedlik Ányos bencés szerzetes, a szódavíz feltalálójának emlékére állítottak stb. Majd felsétáltunk a Káptalandombra, ahol megnéztük a Püspökvárat, mely az államalapítás korában épült és a győri püspökség székhelye. Megismerkedtünk a szent Korona, a szent Jobb, a Szent László-herma, a könnyező Szűzanya történetével. A Püspökvár tornyából csodálatos kilátásban volt részünk.

A Bábolna Ménesbirtok megtekintésével zártuk kirándulásunkat. Nagyon részletes ismertetőt hallgattunk meg a ménesbirtok kialakulásáról, fejlődéséről egészen napjainkig. A épületegyüttest még a Szapáry család építette. Megnéztük a múzeumot, melyben elhelyezést kaptak az itt tenyészett híres lovak szobrai, a versenyeken elért díjakért járó elismerések. Megnéztük a lovakat, melyeket mindenki nagy örömére, meg lehetett simogatni v. etetni. Impozáns látvány volt a fedeles lovarda, melyben megcsodálhattuk a ménesbélyegzővel díszített üvegablakokat, a kovácsoltvas csillárokat és falikarokat. A kocsi múzeumban 15 db. különböző eredetű, korú és tipusú járművet láthattunk. Némelyiket még ma is használják pl. esküvők alkalmából. A Hősök kapuja őrzi az utóbbi két évszázadban elesett bábolnai hősök nevét.

Köszönöm minden kedves klubtársam segítségét, megértését. Bízom abban, hogy mindenki szép élményekkel gazdagabban tért haza.

Balogh Józsefné  Anikó

szervező

Fotók: Kaszáné Falusi Veronika, Kovács Anna, Kasza Béla

A fotó készítést köszöni Balogné Anikó, mi meg köszönjük neki a szervezést.

Ha tetszik ez a bejegyzés, kérem kattintson a "Tetszik" gombra.